Söndag 29 augusti. 5 dgr sen bloggen uppdaterades...

Skärpning nu! Så här många dagar får det ju inte gå mellan uppdateringarna här på bloggen....
Det har varit mycket den här veckan!
Skolan har börjat och det är ingen lek att plugga heltid, ha ett barn på dagis 15h/v och ett hemma, ett husbygge som måste bli klart, bo i en liten barack och samtidigt vara gravid! Men jag ska inte klaga mer nu. Så. Det var det. En ursäkt till att jag inte skrivit i veckan! Men bara jag kommer in i studierna så ska det nog gå bra!
Jag har världens bästa svärmor, hon har ordnat min praktikplats, så den ska jag göra i Sandviken!!! TACK!!!

Det har isolerats inne i huset, taket har lagts (bara litelitelite kvar, typ en halvtimmes jobb), plåten är på plats och elen kommer nu ifrån fasadmätarskåpet och inte längre från torpet som tidigare stod här.

Det var en liten incident som bidrog till att elen snabbt kom på plats.
I fredags satt jag o stella och åt frukost, jag hör att det kommer en leverans (som vi är ovetande om) och helt plötsligt bryts strömmen. Jag ut snabbt som tusan o ser att lastbilen klippt kabeln till strömmen.
Lastbilsnissen säger att allt under 4,5 m måste märkas. Vi brukar hålla upp kabeln med en stege då vi får leverans, men nu vet vi ju inte om den här leveransen. Dessutom är inte kabeln på vår mark så egentligen är det ju elverket som ska märka ut kabeln. Men men. Kabeln är av, vi är strömlösa. Peter är på väg till en svensexa o sitter i köerna på Essingen. Hej o hå.

Som tur är känner min far en man på elverket så de kommer faktiskt inom en timme ca! Frid o fröjd!

Vad har annars hänt då?

Ingenting mer på bygget. Jo leveransen var ju vår braskamin. Så nu har vi den.
Men annars har det varit lugnt.
Peter var ju på svensexa i fredags så jag o Elias åkte till våra vänner i Tyresö, kommunalt. Stella var hos mormor. Elias tyckte det var superspännande att åka både tåg, buss och T-bana på en o samma dag. Vi åt korv o glass på stan o shoppade lite. Det var en mysig dag! Sen sov vi över hos vännerna i Tyresö o dit kom Peter på kvällen sen.
På lördag var det min tur att gå på möhippa. En superrolig dag med många glada och trevliga tjejer!!

Nu ska jag kolla kommande veckas skoluppgifter....

Lite bilder;

Väggarna tjockt isolerade. 30 cm isolering borde hålla kylan väck! Eftersom vi har golvvärme på båda våningarna borde det vara en varm o skön villa vi bygger...... ;O)

 
Mycket isolering blir det ju...


Insatsen till braskaminen. Den kommer ju att bli vit så småningom!! Ännu ett tecken på att vi bygger en villa för svenskt klimat ;O)
Ser fram emot att sitta med en kopp té o mysa framför brasan.. Eller viiiiiiiiiiin ;O)


Våra vackra innerdörrar!!!!


Har hittat en tapet till Elias rum. Han vill ju ha brunt o den här var lite rolig som fondvägg! Han hinner ju säkert ändra sig, men om han fortfarande vill ha brunt när vi ska göra hans rum så blir det nog den här tapeten....


Så, nu är det soffdags!
Hejhej!


Kommentarer
Postat av: Crazyangel [mamma till Milton&Viggo]

Hej!

Såg att ni köpt hus via Fiskahedenvillan. Vi är inne på att bygga nytt oc har kikat runt lite nu men blev lite förvånad när jag såg din blogg. När huset är levererat, lär man själv isolerar, gipsa, tta dörrar invändigt osv? Är det alltså bara ett skal som levereas på plats?



Isf, Hur mycket utöver huspriset har ni fått räkna på då? Ingår inte heller toalett, dusch, köksgrejer?

2010-08-30 @ 11:15:06
URL: http://crazyangel.blogg.se/
Postat av: Sanna J Rehn

Hej Crazyangel!



Fiskarheden säljer ju lösvirkeshus så de är inte ens ett skal man får utan man sätter upp bräda för bräda. Man kan köpa Fiskarheden även på entreprenad men vi har valt att bygga helt själva för att hålla kostnaderna nere plus att det var själva grejen för oss; att bygga vårt eget hus. Givetvis har vi lejt in folk som hjälpt oss med grunden. Vi har även elektriker som hjälper oss med elen. Allt annat gör vi själva. Toalett och dusch ingår inte i priset, inte heller kakel o klinker eller färg. Däremot ingår ett kök med vitvaror, tvättmaskin och torkskåp. Fiskarheden hjälper till väldigt mycket om man vill köpa via dem, men vi väljer att köpa själva. Men jag tycker absolut att du ska ta kontakt med en säljare på Fiskarheden för de är väldigt hjälpsamma!!!



Hälsningar

//Sanna

2010-08-30 @ 15:50:00
URL: http://familjenrehnshusbygge.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0